本日の談話テーマ: 「108 格言 #108: ガチョウは外だ!」
Today’s Topic: 108 Aphorisms #108: “The Goose is Out!”

最新情報: 「ChatGPT談話室」記事シリーズの企画を開始した目的等については、以下の「メタ心理学者とChatGPTの談話室 その一」の記事を参照してください。
http://www.kitaoka.co/note/meta/

この投稿は、(株)オフィス北岡代表の北岡泰典が配信する「メタ心理学者とChatGPTの談話室 その180」です。

今回は、「ガチョウは外だ!」について、ChatGPTに聞いてみました。

以下の文章は、(株) オフィス北岡代表の北岡泰典が Note で発信した投稿の引用となっています。


以下が、ChatGPTとの英語の質疑応答内容です。

ChatGPT FAQ #179 (16/9/23):

Q: The following is the aphorism #108:

“The Goose is Out!” – The title of the discourse delivered by Bhagwan Shree Rajneesh

You probably know about a Zen Koan called “The Goose is Out!”, which was given by a Zen master to one of his disciples, named Rkoh.

I want you to comment on this Zen Koan.

Please comment.

A: “The Goose is Out!” is a Zen Koan that encapsulates a profound teaching often associated with Zen Buddhism. Zen Koans are short stories, questions, or statements used as meditation tools to provoke deep thought, challenge conventional thinking, and help practitioners break free from logical or dualistic thinking patterns. Let’s delve into the potential interpretations and insights that can be drawn from this specific Koan:

1. Non-dualistic Thinking: Zen Koans often aim to transcend conventional dualistic thinking, where concepts are divided into opposites like right/wrong, good/bad, or in/out. “The Goose is Out!” seems to invite the listener to go beyond such distinctions, suggesting that there’s something beyond the ordinary dualistic perspective.

2. Immediate Experience: Zen encourages direct, unmediated experience of reality. The Koan might point to the idea that the essence of truth or realization is not something hidden or far away but is available in the present moment, if we can perceive it.

3. Transcending Language: Koans often exploit language’s limitations to point to a reality beyond words. The phrase “The Goose is Out!” is enigmatic and nonsensical on the surface, but its purpose is to disrupt habitual thinking and lead the practitioner to a direct, wordless understanding.

4. Breaking Mental Barriers: Zen Koans are meant to shock the mind out of its ordinary patterns. The nonsensical nature of this Koan may be a way to jar the mind out of its linear and rational mode of thinking, potentially opening the door to deeper insight.

5. Individual Interpretation: Interpretation of a Koan is highly individual and often depends on the practitioner’s state of mind and understanding at a given moment. There is no one “correct” answer; rather, the Koan is a tool for personal insight and realization.

6. The Role of the Teacher: In Zen practice, a teacher, or Zen master, plays a crucial role in guiding the student through the process of working with Koans. The teacher may provide feedback and additional questions to deepen the student’s understanding.

Overall, “The Goose is Out!” is a classic example of how Zen Koans challenge the intellect and push the practitioner to look beyond conventional thinking. Its message is not meant to be grasped solely through logical analysis but through direct, intuitive insight. It’s a reminder that sometimes, to understand the profound, we must transcend ordinary language and thought, allowing us to perceive reality in a new and transformative way.


以下が、DeepL の翻訳結果 (未編集) です。

Q: 以下は格言第108番です:

“ガチョウは外だ!” – バグワン・シュリー・ラジニーシが行った講話のタイトルです。

禅師が弟子の一人である立光に授けた「鵞鳥は外だ!」という禅の公案について、あなたはおそらくご存知でしょう。

この禅の公案についてコメントしてほしい。

コメントをお願いします。

A: 「ガチョウは外だ!」は禅の公案で、しばしば禅宗に関連する深い教えを要約したものです。禅の公案とは、瞑想の道具として使われる短い物語、質問、文のことで、深い思考を引き起こし、既成概念に挑戦し、修行者が論理的思考パターンや二元論的思考パターンから抜け出す助けとなるものです。この特定の公案から引き出される可能性のある解釈と洞察を掘り下げてみよう:

1. 非二元論的思考: 禅の公案は多くの場合、従来の二元論的な思考を超越することを目的としており、そこでは、正しい/正しくない、良い/悪い、イン/アウトといった対立概念に分けられる。「ガチョウは外だ!」は、そのような区別を超えて、普通の二元論的な視点を超えた何かがあることを示唆し、聞き手を誘っているようだ。

2. 即時の経験: 禅は現実を直接、無媒介に体験することを奨励している。この公案は、真理や悟りの本質は隠されたものでも遠いところにあるものでもなく、私たちがそれを知覚することができれば、今この瞬間に手に入れることができるという考えを指し示しているのかもしれない。

3. 言語の超越: 公案はしばしば言葉の限界を利用して、言葉を超えた現実を指し示す。ガチョウは外だ!」というフレーズは、表面的には謎めいていてナンセンスだが、その目的は習慣的な思考を混乱させ、実践者を直接的で言葉のない理解へと導くことにある。

4. 心の壁を破る: 禅の公案は、通常のパターンから心に衝撃を与えることを意図している。この公案のナンセンスな性質は、心を直線的で合理的な思考モードから引き離し、より深い洞察への扉を開く可能性がある。

5. 個々の解釈: 公案の解釈は極めて個人的なものであり、その時々の修行者の心の状態や理解に左右されることが多い。一つの「正しい」答えがあるわけではなく、むしろ公案は個人的な洞察と悟りのための道具なのです。

6. 教師の役割:禅の修行では、教師あるいは禅師が、公案と取り組む過程を通して生徒を導く重要な役割を果たします。教師は、生徒の理解を深めるために、フィードバックや追加の質問を提供することがあります。

全体として、「ガチョウが出た!」は、禅の公案がいかに知性に挑戦し、修行者に既成概念を超えるものを見させるかを示す典型的な例である。そのメッセージは、論理的な分析によってのみ理解されるものではなく、直接的で直感的な洞察によって理解されるものである。深遠なものを理解するためには、時として普通の言葉や思考を超越しなければならず、それによって現実を新しく変容させるような方法で認識することができるのだ、ということを思い出させてくれる。


この禅公案の内容そのもの (ストーリー) を、ChatGPTは、知らないまま、「禅公案とは何か」の抽象論を語っているようです。

以上、本日の「メタ心理学者とChatGPTの談話」は、いかがでしたでしょうか?

北岡泰典「メタ心理学宣言」ページ: https://www.kitaoka.co/meta/

作成 2023/9/27